Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tuning

Megemlékeznék egy bekezdés erejéig a tuning kérdéséről is.  De nem recepteket kívánok adni a tuninghoz, mindjárt kifejtem, hogy miért. 

Azt mindannyian sejtjük belül, hogy otthon nem tudunk minden szempontból jobb motort csinálni, mint amit a gyárban mérnökök hada számításokkal, tesztekkel hónapok vagy évek alatt fejlesztett ki. Viszont tudni kell, hogy egy gyári motor mindig kompromisszumok eredménye. Az egyszerűbb gyártás, a költségek csökkentése miatt legtöbbször nem lesz annyira kifinomult egy motor, hogy ne lehetne rajta javítani. Illetve a javítás inkább azt jelenti, hogy a mi igényünk irányában mozdítjuk el a tartósság-teljesítmény-fogyasztás-költségek által meghatározott dimenzióban. Ez azt jelenti, hogy egyszerre minden paraméteren javítani nem tudunk: ha teljesítményt növelünk, akkor a fogyasztás nő, az élettartam csökken. Ha a fogyasztáson csökkentünk, a teljesítmény is csökken, az élettartam (valószínűleg) nő. És ez a gondolat a tuning alapkérdése: mit akarunk elérni, és vállaljuk-e az ezzel járó hátrányokat?

Aki versenyzésre adja a fejét, hamar rájön, hogy minden lehetséges eszközt be kell vetnie a teljesítménynövelés érdekében, költségekkel, fogyasztással nem törődve. Ugyanis ha a többiek bevetik, és ő nem, akkor hátrányba kerül. (*Bocsánat, nem vagyok képben a jelenlegi versenykategóriákkal. Lehet, hogy már egyetlen kategóriában sem  szabad/lehet változtatni a motoron.)  

Mi viszont hobby-gokartot építünk, itt nincs teljesítménykényszer. Mi van akkor, ha a motorunk mondjuk 18 helyett 20 lóerős? Kb. semmi, valószínűleg észre sem venni. Én hobby-gokart esetén nem javaslom a tuningolást – ha valaki gyorsabb, erősebb motort szeretne, egyszerűbb venni egy nagyobbat, mint bizonytalan kimenetelű reszelgetésbe fogni. Ugyanis el is lehet ám rontani a dolgot, például megeshet, hogy bár jobban pörög a motor, de a nyomatéka kevesebb lesz, mint gyári állapotban.

Mindazonáltal, néhány kisebb módosítást elvégezhetünk a motorunkon. Kétütemű motoroknál lehet kísérletezni a méretezett kipufogóval, szerencsés esetben 1-2 lóerőt jelenthet. Aztán, elsősorban szoci motoroknál fordult elő, hogy nem munkálták meg tökéletes simaságúra a furatok falát a hengerben. Jó példa az MZ, Simson motorok felömlője, ahol az alumínium henger és az acél perseny illesztése sokszor sarkos, sorjás, ezt könnyen lekerekíthetjük.

 

etz125henger_gyari.jpg 

 ETZ henger gyári állapotban

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

felomlo.jpg

  Ez maga a művelet, a felömlők lekerekítése

 

 (*Sajnos nem tudom honnan való a kép, ha valaki sértve érzi a szerzői jogait, szóljon és leveszem.)

 

 

 

 

 

etz250henger_tuning.jpg

 Ilyen lesz lekerekítve (ez nem ugyanaz a henger, de a lényeg látszik rajta)

 

 

 

 

 

 

 

 

 Na, ettől nem fog kétszer annyira menni a motor, de egy picit jobb lesz – legalábbis annak érezzük. :) Viszont, ha már erősebb, gyorsabb a motor, érdemes a csapágyakat, tűgörgőket is jobb minőségűre cserélni. (Pl. ETZ-nél az alukosaras tűgörgőt acélkosarasra.)

Vannak bizonyos motortípusok, amelyek jól tuningolhatók, például a robogó blokkok. Ezeknél ugyan nem a henger furatait módosítják általában, mert sokkal több lehetőség van az elektronika vagy az erőátvitel hangolásában. Például, a motor fordulatszáma elektronikusan korlátozva van gyárilag. Ha az elektronika cseréjével ezt a tiltást kiiktatjuk, akkor ugye a motor jobban pörög, ergo nagyobb végsebességre képes. Persze a kopás is nagyobb, tehát a száguldás árát a rövidebb élettartammal fizetjük meg. A gyakoribb típusokhoz lehet venni tuning kipufogót és speciális rugókat/röpsúlyokat is, a Polini, Malossi és társai jól csengő nevek a robogótuning területén. Gyárilag a variátortárcsákat is úgy állítják be, hogy nem használják ki a teljes működési tartományt - itt is lehet egy kis plusz sebességet nyerni. Ezek az átalakítások azért jók, mert nem kell visszafordíthatatlan változtatásokat csinálni a motoron, ha valami nem válik be, vagy meggondoltuk magunkat, könnyen vissza lehet alakítani a motort gyári jellegűre.

Akit nem sikerült lebeszélni a tuningról és mindenképpen szét akarja faragni a hengerét, annak azt javaslom, hogy több, sőt SOK tuningleírást olvasson el a neten, mielőtt belemártja a flexilbilis marót a hengerbe – ne (csak) a szomszéd Józsira hallgasson, aki állítólag megreszelte a Komárt és most megy, mint a veszedelem. Sok olvasás után jobb rálátása lesz az embernek arra, hogy mi a realitás és mi a hülyeség.