Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egyszerű kialakítású holmik, gyakorlatilag csak egy-egy hajlított cső. Kb. 15 mm külső átmérőjű csőből legyenek. A pedálok általában olyan kialakításúak, hogy a vezető neki tudja támasztani a lábát a pedál szélének – tehát nem egyenesek, hanem középtájon van bennük egy hajlítás.

 

Kép Kép  

 

Pedál

 

A gázpedál értelemszerűen a jobb lábunknál van, a fékpedálra több variáció született. Van, hogy (kuplungos gépen) középre teszik, és bal lábbal csak kuplungolnak, mint az autóknál.

 

Jobban elterjedt azonban az a megoldás, hogy bal lábbal fékezünk és a kuplungot bal kézzel működtetjük. Miért jó ez nekünk?

 

Egyik oka a helyhiány. A legtöbb gokarton egyszerűen nincs annyi hely, hogy három darab megfelelő szélességű pedált elhelyezzünk. Ehhez kapcsolódik a második ok: a biztonság. A gokart döcög és rángat, ha jobb lábunkat nem kell elvennünk a gázpedálról, bal lábunkat nem kell elvennünk a fékpedálról, hanem nekitámaszthatjuk a pedál szélének, kisebb az esélye annak, hogy egy-egy nagyobb zöttyenőnél lecsúszik a pedálról.

 

Bal lábban fékezni nem is olyan szokatlan, mint azt első hallásra gondolnánk. Egy-két fékezés, és mintha mindig ezt csináltuk volna. Én mindenképpen a két pedálos verziót javaslom, bérgokartban sem láttam még más megoldást.

Viszont, ha bal lábbal csak fékezünk, akkor váltós gép esetén szükség van egy kuplungkarra is. Aki nem motorozott, annak szokatlan lehet, hogy a kuplungot (bal)kézzel működtetjük. Ennek számos oka van:
A lábainknak megvan a maguk dolga, a jobb kezünknek ott van a váltókar, kézenfekvő, hogy a kuplung kezelését a bal kezünkre bízzuk. A kormánnyal együtt forgó kuplungkar jóvoltából van egy harmadik előnyünk is: vészhelyzetben meg tudjuk csinálni, hogy bár a jobb lábunk még a gázpedálon van, de már egyszerre működtetjük a féket és a kuplungot a kicsúszás ill. a motorleállás elkerülésére.

 
 100_4158.jpg

Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4160.jpg 

 

Kuplungkar

 

 

 

 

 

 

 

Még valami, a gázpedálnak kell egy (állítható) határoló, különben a száguldás hevében tutira kitépjük a gázbowdent a karburátorból. Az enyém például ilyen:

 

Kép

 

Pedálütköző

 

 

 

 

 

 

 

 

Kép

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

velky blh snp 365

(andras, 2015.04.10 20:41)

de ha csak a gokarton 2 pedald talalunk akkor melik a gaz melik a fék

zigimaister@gmail.com

(ZIGI, 2012.09.10 17:14)

Szia!

Egy kérésem lenne csupán. Megtennéd, hogy a pedál kialakításának rajzát elküldöd nekem e-mailben? érdekelnének a méretei, de olyan kicsi a kép, hogy még maga az alakja is aligalig látszik. Nagyon szépen köszönöm.

Üdv: ZIGI

Pedál

(ZYLO, 2012.09.10 22:46)

Elküldtem, bár nem leszel vele sokkal előrébb...
A lényeget beírom ide is, hátha mást is érdekel:

A pedál 14 mm külső átmérőjű csőből van. Teljes magassága 180 mm, a behajlított (vízszintes) része kb. 95 mm. Az aljára keresztben egy kb. 30 mm hosszú csődarabka van hegesztve, amiben a furat 8 mm-es.

Ezeket a számokat ne vedd szentírásnak, pár mm ide vagy oda nem számít. Inkább a formát tartsd nagyjából, nézd meg az Építési folyamat menüt is, ott is vannak képek a pedálokról.