Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Átmérője 30..32 cm között szokásos. Első látásra jónak látszik bármilyen sportkormány, jobban megnézve viszont a küllők kiosztása eléggé eltérő az autókhoz készített sportkormányok és a gokartkormányok között.

sportkormany.jpg

Momo sportkormány

 

 

 

 

 

 

 

kormany.jpg

 

Gokartkormány

 

 

 

 

 

 

 

 

A gokartkormányokat a klasszikus "10 óra -10 perc" helyzetben szokás fogni. Mivel nem tud körbeforogni, - ezért nem gond, ha nem kör alakú - manapság az a divat, hogy alul és/vagy felül egy kis szakaszon egyenesre készítik. Szerintem ez főleg design-elem. Talán kicsit könnyebb beülni a gépbe, ha a kormány alja le van csapva - nem tudom, sohasem próbáltam ilyet. Viszont sohasem zavart a kör alakú sem, az egyszerűbb elkészítés okán a hobby-gokartba bőven jó.

 

A kormánykerék elkészítése nem ördöngős dolog. Én esztergáltattam egy kívül 30cm, belül 26 cm átmérőjű acél karimát, és belehegesztettem a három küllős középrészt. Mindkettő anyaga minimum 4, de inkább 5 mm vastag legyen.

(A gyári kormányok alumímiumból készülnek, de azt ugye megfelelő berendezés hiányában otthon kevesen tudják hegeszteni. Esetleg, ha valakinek sok türelme van, kivághatja 5 mm-es alumíniumból az egészet egyben - tehát a küllőket és a karimát egy darabban. Nekem megfelelő az acél, kb. fél...egy kg-mal nehezebb ugyan az aluminium kormánynál, de cserébe örök életű. )

Ezután egy kb. 1 méter hosszú, vastag gumi locsolótömlőt hosszában felhasítottam és ráhajtogattam a karimára. Szigetelőszalaggal jó erősen rögzítettem, végül az egészet betekertem biciklikormányra való bandázsszalaggal. Az eredmény meglepően jól néz ki. Más megoldás is jó lehet, hallottam olyanról, aki gumicső helyett fából esztergált két félgyűrűt használt.

 

Kép

 Kormány

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A kormányrúd ½ collos csőből legyen. Felül úgy rögzül a vázhoz, hogy a tartók egy műanyag tuskót fognak közre, amiben van egy nagy furat a kormányrúd számára. Erre azért van szükség, mert ha teljesen fixen kitámasztjuk a kormányt a tartókkal, egy térbeli rácsszerkezet alakul ki, ami a vázat merevíti, és a fordulékonyságot rontja. A műanyag- esetleg kemény gumi tuskó elég szilárdan tart, mégis megenged némi deformációt.

 

Kép

 Kormányrúd rögzítése gumituskóval

Kell a végére egy agyrész, ami a kormányrúdra rácsúszik és átmenő csavarral rögzíthető, és a felső, sík részéhez hozzá lehet csavarozni a kormányt.   

Kép

 Kormányrúd rögzítése és a kormány agyrésze

Kép

A kormányrúd alul vagy M8 v. M10-es menetben végződik és egy gömbcsuklóval szokás pozicionálni a vázon, vagy egy anya van ráhegesztve és egy csavaron forog, ami a vázhoz rögzített. Én az utóbbi megoldást csináltam, de nem lett jó elsőre, mert a kormányrúd, ami hegesztéskor még jó volt, az lehűlve szorult. Meg lehet persze csinálni, türelemmel, gyakran mozgatva, ellenőrizve. Az alsó végétől 6-8 cm-re kerül a közlőkar két lapja, egymástól olyan messzire, hogy a nyomtávrudak gömbcsuklói simán elférjenek közötte forduláskor is. 

 

 

Kép

 

 

 Kormányrúd és a közlőkarok

Mindkét közlőkart alul-felül meg kell hegeszteni a kormányrúdhoz, a legjobb megoldás akkora furatot csinálni rajtuk, hogy beleférjen a kormányrúd, ráhúzni és körbehegeszteni.

 

Az irányítókarok gömbcsuklókon és nyomtávrudakon át kapcsolódnak a tengelycsonkokhoz. Gömbcsuklókra azért van szükség, mert kormányzáskor a kormányrúdra és a tengelycsonkokra hegesztett irányítókarok nem ugyanabban a síkban mozdulnak el, a térbeli mozgást csak a gömbcsuklók tudják biztosítani. Általában 8-as gömbcsuklók használatosak.

 

Kép

Gyári gömbcsukló

 

 

A gömbcsuklókat sajnos meg kell venni. Ezek precízen megmunkált elemek, otthon nem lehet legyártani, viszont ház nélkül megfizethető áron beszerezhetőek. Négy darabra van szükség. A gömbcsukló-házak (GE-szemnek is nevezik, de lehet, hogy csak a gömbcsuklóval együtt) elég drágák, ezeket viszont meg tudjuk csinálni. Kell hozzá egy darab cső akkor belső átmérővel, mint a gömbcsuklók külső átmérője, leszeletelünk egy kb. 7 mm-es darabot. Egy 10 mm belső átmérőjű cső végét ellapítjuk és homorúra íveljük, hogy illeszkedjen a gömbcsuklót befoglaló csődarabhoz és mindkét oldalon végighegesztjük. A csövet 3..6 cm hossznál elvágjuk és keresztbe ráhegesztünk egy M8-as anyát. Látszólag kész a gömbcsuklóház, pedig nem. Azaz így is használható lenne, de nekem egy idő után eltört a hegesztés, ezért megerősítettem egy  1 mm-es  acéllemezzel, körben, végig hegesztve, az anyához is. Végül szépen beleütögetjük a gömbcsuklót a helyére, a belső éleket alul-felül 3-4 helyen erősen megütjük, hogy ne tudjon kicsúszni.

 

Ha ilyen sajátkezüleg készített gömbcsukló-házaink vannak, akkor a nyomtávrudak egyszerű 8-as köracélok, a végeiken kb. 5 cm menettel. A hosszuk a váztól és a tengelycsonkoktól függ, próbálgassuk.

 Kép

 

 

 

 

 

 

 

Házilag készített gömbcsukló

Ha gyári gömbcsukló-házat használunk, abból létezik a legyártotthoz hasonlóan belső-, valamint külső menetes is, utóbbi esetben a nyomtávrudak 8-10 mm belső átmérőjű csövek, a végükön a felhegesztett anyákkal. Természetesen ellenanya mindkét változatnál kell.

 

 

Kép

Külső menetes gömbcsukló

A gyári kartokon úgy van megoldva, hogy a nyomtávrúd egyik végén jobbos, a másik oldalon balos menetet alkalmaznak, így a kerékösszetartás könnyen és gyorsan változtatható, csak fel kell lazítani az ellenanyákat és tekerni a rudat. Nagyon kényelmes így állítgatni, de a balos anya, menetmetsző ritka dolog, csak a macera van vele. Kérdem én,  minek kell ez? A kerékösszetartást egyszer kell beállítani és kész. Tehát, nekünk teljesen jó, ha mindkét végén jobbmenetes az irányítókar. Annyi hátránya van, hogy beállításkor ki kell vennünk a csavart, ami a gömbcsuklót az irányítókarhoz fogja, tekerni a gömbcsukló-házat, majd visszacsavarozni.

 

Ha már gurul a cucc (a kit-car építők szakzsargonja szerint rolling chassis-unk, gördülő alvázunk van), úgysem bírja ki az ember, hogy ne tologassa egy kicsit. Nem is teljesen haszontalan dolog ez, legalább lehet szórakozni kicsit a tengelycsonkok beállításával. A meglökött gokartnak egyenesen kell gurulnia.

 Kép

 

 

 

 

 

 

Rolling chassis

Mivel minden lépésnél törekedtünk a szimmetriára ill. ahol kellett, kompenzáltunk, elvileg egyenesen is gurul. Ha mégsem így lenne, a függőcsapszegeknél pakoljuk át az alátéteket. Alapvetően, amerre eltér az egyenestől, azon az oldalon felülről vegyünk ki egy alátétet és tegyük alulra. Újabb próba, és ezt ismételgessük, amíg jó nem lesz.

Értelemszerűen, ha a másik oldalon fordítva csináljuk, az ugyanazt az eredmény hozza.

Tehát: ha jobbra tért el a gokartunk, akkor a jobb oldalon felülről alulra, vagy a bal oldalon alulról felülre kerüljenek az alátétek.

Kép

 Alátétek a tengelycsonk beállításához

Ha az összes alátétet átraktuk már és mégsem jó, akkor nagy disznóság van, iszonyatosan nem szimmetrikus a szerkezet. (Eltekintve olyan problémáktól, hogy esetleg szorul a kerék – ezeket jónak veszem.) Ezt már csak a tengelycsonk újrahegesztésével lehet –úgy, ahogy- korrigálni. Ez dupla munka, amúgy is szar ügy, érdemes hát pontosan ügyködni.

Ja igen. Kell ám egy ütköző is a tengelycsonkoknak, ami behatárolja a maximális elfordulást. Enélkül a gömbcsukló-házak felütközhetnek magán a kormányrúdon, ami nem jó, mert elgörbülnek a nyomtávrudak. Ez az ütköző állítható legyen, legegyszerűbb egy csavarfejre ütköztetni a csonkot, ami egy menetes furatba van tekerve és ellenanyával rögzíthető.

Kép Tengelycsonk-ütköző

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Válto

(Martin, 2014.10.23 13:15)

Hello Rotax blokkot szeretnék a gokartomba a váltót fel szereltem már a kormányhoz. és még van valami trükk hogy gyorsan váltson?mint ez: https://www.youtube.com/watch?v=4l90PpNsqvo

Re: Válto

(ZYLO, 2014.10.26 23:00)

Nincs trükk, váltsál gyorsan. A videón egy szokásos váltókar van, de az igaz, hogy szép finoman jár. Sosem mentem Rotax motorral, de az gondolom, hogy azok mind ilyenek.

levi9803@gmail.com

(Lecs, 2013.05.23 07:34)

Hello.

Arra lennék kíváncsi, hogy hogy van rögzítve a vázhoz a kormányrúd alul. A leírásból nem értem. Bocsi a fárasztó kérdésért.

Köszi.

Kormányrúd rögzítése

(ZYLO, 2013.05.23 23:08)

Nézd meg az Építési folyamat menüpontot, csodálatos képek vannak erről a részről (is). De ez csak egy fajta megvalósítás, pl. ha egy csavart hegesztesz a kormányrúd végére, a vázhoz meg egy gömbcsuklót szerelsz, az ugyanolyan jó.

Gömbcsukló

(Benedek, 2012.10.11 16:24)

Hali!

Újra én, ahogy ígértem ide írok! A gömbcsukló helyett szerintem használható még az úgynevezett Faudi-csukló. Ezeket M8-as méretbe 400-600 forintért árulják és nem kell hozzá semmit alakítani. Igaz hogy nem olyan precíz mint a gömbcsukló, de jóval olcsóbb és talán erősebb is.
http://www.zolvik.hu/kep-termek/faudi_csuklo.jpg

Üdv,
Benedek

Re: Gömbcsukló

(ZYLO, 2012.10.11 23:13)

Hmm, nem láttam még Faudi csuklót gokarton. Elvileg akár jó is lehet, de ezeknek a belseje műanyag, tehát sokkal jobban kopnak, mint a gömbcsuklók. Jelentős kopás esetén szét is ugorhatnak, ami kormányműnél nem szerencsés...

Találtam ezzel kapcsolatban egy írást, érdemes elolvasni:
http://kergemokus.uw.hu/vrud/valtorudazat.html