Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Hossza 100..120 cm, átmérője 25-től 50 mm-ig szokásos, tömör és vastagfalú cső kivitelben egyaránt létezik. Csőtengelyt inkább csak 35-50 mm-es átmérőnél használnak. Ez megint olyan dolog, amit jobb megvenni, ugyanis kicsit macerás a gyártása. Eleve anyagot találni sem egyszerű, aztán kb. 120 cm hosszan, megtámasztva pontosra esztergálni – ez nem is olyan könnyű. Aztán még ott van a reteszhornyok marása, amihez marógép kell mindenképp. Jó szaki persze megcsinálja, jó is lesz, csak nem biztos, hogy olcsóbb, mint a készen vett tengely.

Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hátsó tengely a csapágyakkal, féktárcsával, lánckerékkel és kerékagyakkal


Jó esetben van már hátsó tengelyünk. Vegyünk hozzá 3db csapágyat csapágyházzal. CSAK Y (szögeltérés-tűrő) csapágy jó, más nem. Pl. 30-as tengelyre YET206, a lemezház jele PFD 62 (SKF gyártmány).

Normál 11x7.10-5-ös hátsó kerékhez csináljuk meg a csapágytartókat így:

 

Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csapágytartó (rákattintva nagyobb lesz)

(Más méretű kereket lehetőleg ne használjunk, ha mégis, a csapágytartót úgy kell átszámolni, hogy a váz alja 5 cm-re legyen a földtől.)

Ha megvan a 3 db csapágytartó, szereljük fel a csapágyakat a tengelyre, az excenteres rögzítőket még nem kell megszorítani. A csapágyakra szereljük fel a csapágytartókat és az egész szerelt tengelyt tegyük rá a vázra. Figyeljünk az első tengelytől való távolságra és hogy pontosan derékszögben álljon a tengely a hátrafutó vázcsövekre. Igazítsuk be és hegesszük fel a csapágytartókat a vázra. Ha kész, a tengelyt a csapágyakkal kivehetjük. 

A reteszhornyok  szokásos mérete 8*60 vagy 8*70 mm (ha készen vett kerékagyunk vagy lánckerekünk van, akkor ahhoz igazítsuk), és négy darab hornyot kell készíttetnünk. 

A reteszhornyok helyét részben a motor határozza meg. (A tengely végén kell horony a kerékagyak rögzítéséhez, a féktárcsa helye is viszonylag fix, de a nagy lánckerék helye függ attól, hogy a motoron hol van a lánckerék.) Pl. a bérgokartokban használt Honda GX-szerű négyütemű motorok a bal oldalukon hajtanak (igaz, nem is lánccal, hanem bordásszíjjal), míg a motorkerékpárból kimentett blokkok (MZ, Simson, Yamaha YZ, stb) általában a jobb oldalon. Mivel a motor a gokart jobb oldalán szokott lenni, szerelés szempontjából örömtelibb, ha a jobb (külső) oldalon van a hajtás.  

A hátsó kerékagyakat is érdemes megvenni, ha sikerül. Nem lesz olcsóbb legyártva sem, csak rosszabb és/vagy csúnyább.

Ha mégis a gyártás mellett döntünk, több lehetőség is van. Lehet acélból esztergálni, erős, de nehéz lesz. Lehet alumíniumból esztergálni, könnyű és jó drága lesz. Lehet alumíniumból öntetni is (persze ezt is kell valamelyest esztergálni), ez sem olcsó megoldás. Én öntettem, ez esetben vinni kell az öntőmesternek egy mintadarabot (akár fából is lehet), ami alapján meg tudja csinálni a formát. Ja igen, az esztergáláshoz is tudnunk kell a hátsó tengely átmérőjét, legjobb, ha már megvan a tengely.

 
 

Kép Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hátsó kerékagy (rákattintva nagyobb lesz)

Amikor kész az esztergált kerékagyunk, a felni csavarjainak megfelelő osztókörön el kell készíteni benne a menetes furatokat. Szokás tőcsavart használni kerékcsavarként, én inkább hátulról tekertem bele imbuszcsavarokat, amiket pillanatragasztóval beragasztottam – soha semmi gondom nem volt velük. (Ekkor viszont a csavarfejnek kell egy lapos felfekvő felület.)

Az igazi szívás a reteszhorony elkészítése – ezt mindenképpen gépműhellyel csináltassuk. Ha önsanyargató hajlamaink vannak, akkor fémfűrész, reszelő – de sosem lesz olyan pontos, mint géppel.

Hátra van még a felhasítás – a fémfűrész lapjának vastagsága pont elég – és az ezt összeszorító csavar helyének kifúrása, ezután a kerékagy kész.
 
Mivel kanyarodáskor igen nagy erőt kap, a kerékagy a gondos megszorítás ellenére szeret befelé csúszni a tengelyen – ezt azzal akadályozhatjuk meg, hogy egy kis falvastagságú csövet (pl kipufogó csőből) húzunk a tengelyre a csapágy és a kerékagy közé.
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Románia

(Boda Robi, 2016.07.17 20:18)

Menyibe kerűl

tekgely hossz

(Miki, 2014.06.07 11:23)

Üdv!

Azt szeretném megkérdezni, hogy a 250-es Mz-s gokartan a hátsó tengelye pontosan milyen hosszú?
Előre is köszönöm a választ!

Re: tengely hossz

(ZYLO, 2014.06.07 23:37)

1040mm, ennyi szokott lenni a gyári felnőtt méretű kartokban.

fék agy

(Ádám, 2014.05.12 20:56)

Üdv!

Lehetőségem lenne fék agyat gyártatni, de sajnos nem vagyok tisztában a méretekkel, úgy hogy ha lehetséges tudnál egy egyszerűbb rajzot küldeni méretekkel? (30 mm-es tengelyem van)
Előre is köszönöm!

Re: fék agy

(ZYLO, 2014.05.15 13:34)

Nincs benne semmi rendkivüli. Nézd meg a Rajzok galériában a hátsó kerékagy rajzát, az nagyjából jó a féktárcsához is. A külső átmérőt persze nagyobbra érdemes venni. Nézd meg, milyen a gyári:
http://www.gokartaruhaz.hu/index.php?inc=termek&fokategoria_sorszam=10004&alkategoria1_sorszam=10007&alkategoria2_sorszam=10877&alkategoria1=F%C3%A9kt%C3%A1rcsaagy&alkategoria2=%C3%9830%20f%C3%A9kt%C3%A1rcsaagy&menu_id=867

Féktárcsád van már? Nyilván a féktárcsát rögzítő csavarok furatának méreteit ahhoz kell alakítani. Felteszem majd az új lánckerékagyam rajzát is, mert az egy kicsit jobb, de előbb be kell szkennelnem.

Re: Re: fék agy

(Ádám, 2014.05.15 18:36)

Rendben, köszönöm!

Re: fék agy

(ZYLO, 2014.05.20 22:29)

Na, betettem a lánckerék-agy rajzát a galériába is, meg az Építési folyamat 2-be is. A nagy átmérőt ill. a tehermentesítő vállat persze a féktárcsához kell alakítani, de kiindulásnak jó lesz.

csapágy

(Miki, 2014.05.07 19:14)

Üdv!

Engem az érdekelne, hogy a tengely a csapágyakban mitől nem csúszik el oldal irányban? Mi rögzíti? Előre is köszönöm!

Re: csapágy

(ZYLO, 2014.05.08 23:25)

A belső gyűrű szélesebb és van rajta egy excenteres kialakítású rész. Adnak hozzá egy kisebb, szintén excenteres gyűrűt. Ezt kell rátolni a belső gyűrűre és elcsavarni, amíg kellően összefeszül a tengely és a csapágy. A kis gyűrű pici hernyócsavarral rögzíthető lelazulás ellen.

Az Építési folyamat menüpontban van róla kép.

kerékagy

(Fecó, 2012.11.03 20:51)

A 40-es tengelyre is jók ezekkel a méretekel a kerékagy? ha nem akkor megtudnád nekem adni a megfelelő méreteket? előre is köszi a segítséget

Re: kerékagy

(ZYLO, 2012.11.05 10:40)

Természetesen nem jó, mert ha csak megnöveled a tengely furatát, akkor a tengely beleérne az összeszorító csavarba. Ezt ki kell szerkeszteni, hogy hogyan fér el. Én papíron, körzővel, vonalzóval csináltam. Esetleg érdemes megfontolni az összeszorító szemek utólagos felhegesztését, hogy ne kelljen túl nagy átmérőt meghagyni.

De 40-es tengelyre lehet venni használt kerékagyakat 4-5 eFt-ért. És akkor rögtön kész, meg pontos. Ettől jelentősen olcsóbban nem tudod megcsinálni, ha veszed az anyagot és fizeted a gépmunkát.

Re: Re: kerékagy

(Fecó, 2012.11.06 22:03)

Ettől tartottam én is... akkor tényleg marad a vásárlás! Azért köszi

Láncosztás

(ZIGI, 2012.10.01 22:21)

Üdv!

Az lenne a kérdésem, hogy milyen láncosztású láncot használnak a gokartokhoz? Kérdezem mindezt azért, mert nekem szakdolgozat témám lenne ez. Neten keresgélve jópár helyen láttam láncokat, rotax, illetve egyéb gyártókét, a szemek száma is változó, de a láncosztás nincs rendesen megadva, csak annyi, hogy 219-es típusú. valahol úgy írják "219 pitch" valahol "type 219" Mi lenne ez a 219? Tehát hány mm a láncosztás? Köszönöm a választ.

Re: Láncosztás

(ZYLO, 2012.10.02 09:33)

Szia!

Gokartból szakdolgozat?! Istenem, ha az én időmben ilyen lett volna... Biztos nem választok témának olyat, hogy "PLC-s motorvezérlés megvalósítása a debreceni erőmű fűtési melegvíz-rendszerében" :) Brrrrr!

Én kétféle gokartláncot ismerek (de lehet hogy van több is).
A váltós gépeken sima "motorláncot" használnak, mint a MZ-n, Simsonon, stb. Ez 1/2 coll-os osztású, az MZ lánc pontos mérete pl.: 1/2" x 1/4" (12,7mm x 6,4mm x 8,51mm). Ez utóbbiból a 12,7 mm az osztás, a 8,51 a szélesség, a 6,4-ben nem vagyok biztos, szerintem a görgők közötti távolság. Ezt a fajta láncot láttam már 428-asnak is emlegetni.

A fixes motorokon nagyobb áttételt kell megvalósítani, itt vékonyabb láncot használnak. Ennek az osztása 0,300 coll, a szélességét nem tudom, szemre kb. fele lehet a 1/2 collos lánc szélességének. Ezt a fajtát szokták 219-esnek nevezni, de fogalmam sincs, melyik mérete 219 valami.

Szerintem egy gokart-webshopban meg tudják neked mondani, mi a fene ez a 428 és 219.

Re: Re: Láncosztás

(ZIGI, 2012.10.02 18:37)

Hát igen :) Nem tudom, te milyen szakirányon tanultál, de a géptervezőknél gyakorlatilag mindenki azzal foglalkozik, amivel szeretne :) Én pl a gokartokkal. Bár minden amit csinálok elméleti síkon mozog, számításokkal alátámasztva mindent. Talán kicsit furának tűnik, hogy én olyan dolgokat számolgatok, amit készen meg lehet venni boltban, és gyakorlatilag sok újítás nem várható az elkövetkezendő évtizedekben, de ezáltal kicsit jobb rálátásom lett a járműtechnikára, így a gokartokra is.

Köszönöm a választ, úgy néz ki, hogy találtam olyan katalógust, ahol minden méretet megtalálok a 219-es típusú láncokról.

Re: Láncosztás

(ZYLO, 2012.10.03 09:02)

Na, és tudod már, hogy mi a 219?

anyagvastagság?

(gyulak, 2012.06.06 21:20)

Üdv!
Lehet, hogy nem vagyok figyelmes, de a csapágytartók amit a vázra hegesztek milyen vastagságú anyagból vannak?

Köszi, Gyula

Re: anyagvastagság?

(ZYLO, 2012.06.06 22:32)

Szia Gyula,

Itt valóban nem szerepel, de az "Építési folyamat"-ban írtam róla: "...három darab 72 mm-es furatot kellett produkálni a 3 mm-es lemezben...".

Szóval a csapágytartók anyaga 3-as lemez.

net1973@freemail.hu

(net1973, 2012.04.13 20:01)

Gyors kérdés. Differenciálművet nem kéne bele, úgy nem lenne jobb??
És akkor már olyat hol lehet beszerezni???

Differenciálmű

(ZYLO, 2012.04.13 23:43)

De, bizonyos szempontból jobb lenne. Más szempontból viszont rosszabb. Nagyobb súly, bonyolultabb mechanika. A rally autókba szándékosan beépítik a differelciálzárat.

Most lusta vagyok keresgélni, de úgy emlékszem, versenygokartokon kifejezetten tiltva van a differenciálmű. Hobby gépbe persze azt teszel. amit akarsz.

Beszerezni? Passz. Talán a quad alkatrészeket forgalmazó boltokban, hiszen van olyan quad, ami differenciálműves.