Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Hossza 100..120 cm, átmérője 25-től 50 mm-ig szokásos, tömör és vastagfalú cső kivitelben egyaránt létezik. Csőtengelyt inkább csak 35-50 mm-es átmérőnél használnak. Ez megint olyan dolog, amit jobb megvenni, ugyanis kicsit macerás a gyártása. Eleve anyagot találni sem egyszerű, aztán kb. 120 cm hosszan, megtámasztva pontosra esztergálni – ez nem is olyan könnyű. Aztán még ott van a reteszhornyok marása, amihez marógép kell mindenképp. Jó szaki persze megcsinálja, jó is lesz, csak nem biztos, hogy olcsóbb, mint a készen vett tengely.

Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hátsó tengely a csapágyakkal, féktárcsával, lánckerékkel és kerékagyakkal


Jó esetben van már hátsó tengelyünk. Vegyünk hozzá 3db csapágyat csapágyházzal. CSAK Y (szögeltérés-tűrő) csapágy jó, más nem. Pl. 30-as tengelyre YET206, a lemezház jele PFD 62 (SKF gyártmány).

Normál 11x7.10-5-ös hátsó kerékhez csináljuk meg a csapágytartókat így:

 

Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csapágytartó (rákattintva nagyobb lesz)

(Más méretű kereket lehetőleg ne használjunk, ha mégis, a csapágytartót úgy kell átszámolni, hogy a váz alja 5 cm-re legyen a földtől.)

Ha megvan a 3 db csapágytartó, szereljük fel a csapágyakat a tengelyre, az excenteres rögzítőket még nem kell megszorítani. A csapágyakra szereljük fel a csapágytartókat és az egész szerelt tengelyt tegyük rá a vázra. Figyeljünk az első tengelytől való távolságra és hogy pontosan derékszögben álljon a tengely a hátrafutó vázcsövekre. Igazítsuk be és hegesszük fel a csapágytartókat a vázra. Ha kész, a tengelyt a csapágyakkal kivehetjük. 

A reteszhornyok  szokásos mérete 8*60 vagy 8*70 mm (ha készen vett kerékagyunk vagy lánckerekünk van, akkor ahhoz igazítsuk), és négy darab hornyot kell készíttetnünk. 

A reteszhornyok helyét részben a motor határozza meg. (A tengely végén kell horony a kerékagyak rögzítéséhez, a féktárcsa helye is viszonylag fix, de a nagy lánckerék helye függ attól, hogy a motoron hol van a lánckerék.) Pl. a bérgokartokban használt Honda GX-szerű négyütemű motorok a bal oldalukon hajtanak (igaz, nem is lánccal, hanem bordásszíjjal), míg a motorkerékpárból kimentett blokkok (MZ, Simson, Yamaha YZ, stb) általában a jobb oldalon. Mivel a motor a gokart jobb oldalán szokott lenni, szerelés szempontjából örömtelibb, ha a jobb (külső) oldalon van a hajtás.  

A hátsó kerékagyakat is érdemes megvenni, ha sikerül. Nem lesz olcsóbb legyártva sem, csak rosszabb és/vagy csúnyább.

Ha mégis a gyártás mellett döntünk, több lehetőség is van. Lehet acélból esztergálni, erős, de nehéz lesz. Lehet alumíniumból esztergálni, könnyű és jó drága lesz. Lehet alumíniumból öntetni is (persze ezt is kell valamelyest esztergálni), ez sem olcsó megoldás. Én öntettem, ez esetben vinni kell az öntőmesternek egy mintadarabot (akár fából is lehet), ami alapján meg tudja csinálni a formát. Ja igen, az esztergáláshoz is tudnunk kell a hátsó tengely átmérőjét, legjobb, ha már megvan a tengely.

 
 

Kép Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hátsó kerékagy (rákattintva nagyobb lesz)

Amikor kész az esztergált kerékagyunk, a felni csavarjainak megfelelő osztókörön el kell készíteni benne a menetes furatokat. Szokás tőcsavart használni kerékcsavarként, én inkább hátulról tekertem bele imbuszcsavarokat, amiket pillanatragasztóval beragasztottam – soha semmi gondom nem volt velük. (Ekkor viszont a csavarfejnek kell egy lapos felfekvő felület.)

Az igazi szívás a reteszhorony elkészítése – ezt mindenképpen gépműhellyel csináltassuk. Ha önsanyargató hajlamaink vannak, akkor fémfűrész, reszelő – de sosem lesz olyan pontos, mint géppel.

Hátra van még a felhasítás – a fémfűrész lapjának vastagsága pont elég – és az ezt összeszorító csavar helyének kifúrása, ezután a kerékagy kész.
 
Mivel kanyarodáskor igen nagy erőt kap, a kerékagy a gondos megszorítás ellenére szeret befelé csúszni a tengelyen – ezt azzal akadályozhatjuk meg, hogy egy kis falvastagságú csövet (pl kipufogó csőből) húzunk a tengelyre a csapágy és a kerékagy közé.
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

tengely

(hobby gokart, 2012.01.13 21:41)

http://www.gokartaruhaz.hu/index.php?inc=termek&fokategoria_sorszam=10004&alkategoria1_sorszam=10266&alkategoria2_sorszam=10267&alkategoria1=Tengely&alkategoria2=Tengely,%2025%20mm-es%20t%F6m%F6r&menu_id=257

Re: tengely

(ZYLO, 2012.01.14 00:13)

Igen, ez egy tengely. Mit kezdjek vele?

Lánckerék

(Szabi 87, 2011.07.25 21:38)

Szép jó estét!
Mi után át böngésztem az oldalt.
Megvettem az MZ motrot és lenne pár kérdésem.
Lakatos munkában jó vagyok és a kis motrokat is javítom.
De ez hát nem semmi a gyújtás....
Ezért 1.kérdésem.Egyszerű gyújtást (mint ami ebben a go kártban van) működő képesé tenné a 125 ccm MZ motromat?Ja és a 6 voltos elég lenne?
2.kérdésem hány fogas lánkerékkel van ez fel szerelve és mi a segesége?

Re: Lánckerék

(ZYLO, 2011.07.26 21:51)

A 2. kérdést értem. Elől 15, hátul 32 fogú lánckerekem van, és a fene tudja, mennyi a végsebesség, nincs rajta sebességmérő. De az végáttétel hasonló lehet, mint az ETZ 125 motoron, tehát amennyit az megy, kb. annyit megy a gokart is. Ez nem tudom mennyi, kb 110 km/h.

Az 1. kérdést nem értem. A Babetta gyújtást javaslom, az egyszerű. Csak az alu közdarabot kell megcsinálni hozzá. Persze mehet az eredeti MZ gyújtással is, de az megszakítós, akkumulátor és generátor kell hozzá, szerintem nem egyszerűbb, mint a Babetta. Ha 6 voltos volt a motoron, akkor a gokartban is jó lesz.

Re: Re: Lánckerék

(Szabi 87, 2011.07.26 22:00)

Köszönöm!
Akkor A sebesség jó lesz.
ma vettem még egy 150 ccm hengert meg egy 12 voltos erektromos gyújtást.
csak a kerekekkel leszek majd gondban mert sajna nehéz olcsón találni

Tengely

(zylo, 2010.05.12 08:45)

Hát, valamikor tanultam szilárdságtant, de az régen volt... Az is számít, hogy kettős csapágyazás van-e a jobb oldalon. Csak úgy "érzésre" mondom, hogy ha megvan a kettős megfogás, akkor szerintem nem törik a tengely, de ha biztosra akarsz menni, tedd beljebb a lánckereket. Túl keskeny a váz? Vagy a motor miatt van ennyire kint? Ez utóbbi esetben talán a ülést + motort is arrébb lehetne tenni kb. 10 centivel.

dingo82@freemail.hu

(cs.zsolt, 2010.05.11 19:56)

Szia!azt szeretném megkérdezni,hogy nekem van egy 250 es etz kartom és 25 ös tengely van hátul,de a lánckerék a jobb szélső csapágyház tarótól legalább 14 centire van kintebb.az már nagyon kint van szerinted?és nem lesz ez álltal tengelytörésem?