Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Elkezdtem csinálgatni egy újabb gokartot... igaz, nagyon lassacskán.

Ezen az oldalon majd bemutatom az egyes lépeseket, sok újat nem tudok mondani, de a folyamat talán jobban látszik. Szóval olyan építési napló-féle lesz ez, inkább csak képekkel, mert a leírások megvannak a többi menüpontban.Viszont leírom, hogy mi mennyibe került, úgyis sokan ezt akarják tudni.

Szóval megvettem a csöveket a vastelepen (1500 Ft), és egy lakatos műhelyben meghajlíttattam: (3000 Ft)

 Kép

 

 

 

A váz csövei meghajlítva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Közben vettem 4 db 6001-es csapágyat (1600 Ft), és egy cimbora szépen megesztergálta a függőcsapszeg-házakat. (Ez két sör volt, de piaci áron kb. ezres lett volna, tehát számoljunk ezzel. 1000 Ft.)

Kép

Függőcsapszeg-házak a csapágyakkal.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aztán jó sokáig nem történt semmi... később mégis nekiálltam összehegeszteni a vázat.

Kép

Így készül az "áthatás".

 

 

 

 

 

 

Kép

 

 

 

Sok méricskélés után az első (két) hegesztés.

Persze, jobb lenne sablonban, de olyan nekem nincs.

 

  

 

Kép

 

 

Itt már a hátsó kereszttartó is a helyén van.

Ez lehetne egyenesen is, de sok gyári váznál ilyen ferde. Nyilván a váz hajlékonyságát, csavarodását befolyásolja valamilyen szinten, de én azt nem tudom mérni. Viszont így profibbnak látszik a váz, akkor meg miért ne? :)

 

Kép

 

Már az eleje is a helyén.

 

 

 

 

 

 

 

Kép

 

A motor oldalán még egy hosszanti tartó kell. (Sajnos a kép kissé homályos lett a hegesztés után még gomolygó füsttől...)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Most az jöhetne, hogy felhegesztem a függőcsapszeg-tartókat, de nincs olyan sík padlóm a műhelyben, amihez korrektül mérni lehetne a dőlésszöget. Még agyalok egy kicsit, ha más nem jut eszembe, legfeljebb beviszem a házba :) , csak az asszony meg ne tudja.

Addig is, néhány sallangot el lehet készíteni a vázhoz, pl. a padlólemez tartóit. Sikerült szereznem egy megfelelő méretű alulemezt (vastelepről - milyen furcsa), azt is lehet faragni. (Nem emlékszem már, de talán 700 Ft volt.)

Közben elkezdek keresni egy hátsó tengelyt is. A gördülés ugyan még beláthatatlanul messze van, de a tengely átmérője határozza meg  a csapágyak méretét, az pedig azt, hogy mekkora furatot (vagy kivágást) kell csinálni a csapágytartókon. Azokat pedig előbb-utóbb fel kell hegeszteni.

Kép

Itt egyrészt látható a kormányrudat alulról támasztó vázelem, másrészt az is, ahogy a vázat "átrajzolom" a padlólemezre.

 

 

 

 

 

 

Kép

Éppen megfelelő méretű alulemezt találtam.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kép

Ezek pedig a padlólemezt rögzítő fülecskék. Kb. 2 mm vastag 20-as  laposvasból készültek, a furat 6 mm-es.

 

 

 

 

 

 

 

Kép

Felhegesztgettem a tartókat.

Kép   

 

 

 

 

 

 

 

Közben a cimbora esztergált nekem egy kormányagyat. (Benne volt a két sörben, de amúgy lenne 1500 Ft, tehát számoljunk ezzel.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Most már akár a kormányrudat is megcsinálhatnám, de nem találok olyan gumituskót, amiben a kormányrudat felül rögzíthetném - addig pedig nem akarom felhegeszteni a hátsó támaszokat sem. Röhejes, hogy egy fél cigisdoboznyi gumi miatt áll a munka, de ez van. Kísérletképpen kiöntöttem a formát sziloplasztból, de nem lett jó, túl puha anyag, nincs tartása.

 

 

Viszont végre felhegesztettem a csapszegtartókat, miután találtam egy betonjárda-részt, ami síknak mondható. Sajnos ott nem volt nálam fényképezőgép, csak a garázsban tudtam lefényképezni.

100_4084.jpg 

  Felhegesztgettem a csapszegtartókat.

 

 

 

 

 

 

 

Aztán, megunván, hogy nem haladok a kormánnyal, rászántam 1010 Ft-ot és vettem az autósboltban egy motortartó gumibakot. Azt sajnos elfelejtettem megkérdezni, hogy milyen autóhoz való.

100_4089.jpg 

  Gumibak, nem tudom, mihez

 

 

 

 

 

 

 

 

Ebből aztán némi fűrészelés árán ki tudtam faragni a kormányrudat rögzítő tuskót.

100_4106.jpg

 

 Kormányrúd-rögzítő gumituskó

 

 

 

 

 

 

 

 

Aki még nem próbálta, annak furcsa lehet, hogy a gumiban nem egyszerű lyukat  méretre bővíteni - mivel a szemét gumi inkább rugalmasan enged, de nem növekszik a furat átmérője. Jobb eleve akkorára fúrni, amekkora furat kell. Nekem erre a célra a koronafúró vált be a legjobban.

100_4100.jpg

  Koronafúró

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Érdekes módon csiszolni viszont jól lehet a gumit, flex-re szerelt lamellás csiszolókoronggal például.

100_4108.jpg

  A kormányrúd beágyazva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mivel még tartott a lendületem, meghajtogattam az első tengelycsonkokhoz a villákat. (Laposvas volt itthon, de legyen mondjuk 200 Ft.)

100_4096.jpg

 

 

 Villa hajlítása

 

 

 

 

 

 

100_4092.jpg

 

 A villa szögei alapvetőek, ezért ide is csináltam sablonokat (80 és 100 fok)

 

 

 

 

 

 

 

Közben elkészültek a első tengelyek. (2000 Ft.)

100_4136.jpg

  M12-es menet metszése az első tengelyre

 

 

 

 

 

 

 

100_4140.jpg

 

 

 

Első tengelyek készen.

 

 

Megcsináltam a kormányrúd tartóját. A kormányrúd végére hegesztettem egy M12-es anyát, abba tekertem egy csavart, aminek a fejét az alsó, háromszög alakú tartóhoz hegesztettem. Úgy érdemes hegeszteni, hogy a méretre vágott elemeket egy-egy ponton "összepöttyintjük", akkor még lehet valamelyest mozgatni, és így beállítjuk a kormányrudat a megfelelő pozícióba. Nagyon fontos, hogy a csavar egytengelyű legyen a rúddal és a rúd ne feszüljön. Amikor a rúd könnyen forog, még pöttyintünk pár rögzítő pontot, és ha még mindig jó, akkor hegesztjük készre.

 

100_5200-1-.jpg

 Csavar a vázhoz hegesztve.

 

 

 

 

 

 

 

 

100_5203-1-.jpg

 M12-es anya a kormányrúd végére hegesztve

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4142.jpg

 Kormányrúd a helyén.

 

 

 

 

 

 

 

100_4144.jpg

 

 

 

 A kormányrúd eltolása.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Látható, hogy a kormányrúd sem középen van, mivel az ülés sem lesz középen a motor miatt. Ahhoz , hogy mennyire lesz eltolva a középvonaltól, tudni kellene, hogy milyen motor lesz a kartban... de az még nincs meg. Tehát az eltolás saccra készült, a váz kereszttartóján kb. 5-6 cm-rel tettem arrébb a kormányrúd támasztóit.

Hiába keresgéltem a neten, nem találtam használt hátsó tengelyt, ezért megcsináltattam 30-as hidegen hengerelt acélrúdból. Ez gyárilag pont akkora átmérőjű, mint amekkora kell, csak a reteszhornyokat kellett belemaratni.

A reteszek jó, ha megvannak előre, akkor tudjuk, hogy milyen mélyre kell marni a reteszhornyokat. Az én reteszeim 8 x 5 x 60-asok (szélesség x magasság x hosszúság) lesznek, tehát a reteszhornyokat 2,5 mm mélyre kértem.

Jónak néz ki, majd meglátom, hogyan válik be a gyakorlatban. Beteszem majd a rajzát a galériába. (Anyaggal együtt 5000 Ft.)

100_4154.jpg

 

 

Tengely

 

 

 

 

 

100_4155.jpg

  Tengely

 

 

 

 

 

 

 

 

Most ugye már tudtam, hogy mekkora furat kell a csapágytartóra (ez ugye a csapágyháztól függ, az meg a tengelyátmérőtől), tehát elkezdhettem legyártani ezeket is. A lemez külső mérete 180 x 107 mm. Mivel három darab 72 mm-es furatot kellett produkálni a 3 mm-es lemezben, saját kezüleg csak körbefúrkálással és reszelgetéssel tudtam volna megoldani. Ez elég sok melónak látszott és nem biztos, hogy szép, egyenletes lett volna a furat széle - ezért inkább ezt is elvittem az esztergályosnak. (2000 Ft.)

 

100_4147.jpg

 

  A csapágyház helye kiesztergálva a csapágytartó lemezben.

 

 

 

 

 

 

 

A kisebb furatokat persze meg tudtam csinálni otthon. Nekem bevált a papírra szerkesztés, majd a papír ráragasztása vagy ráhajtogatása a lemezre. A NASA valószínüleg elájulna ettől a megoldástól, de egy hobby-gokartnál elegendő ez a pontosság.

100_4149.jpg

 

 A furatok kijelölése

 

 

 

 

 

 

 

100_4152.jpg

  Furatok készítése a rögzítőcsavarokhoz

 

 

 

 

 

 

 

100_4153.jpg

    

 

A csapágytartók térbelivé váltak - imádom, ahogy egy darab vasból kialakul egy alkatrész.

Most, hogy lett hátsó tengelyem, meg az első tengelycsonkhoz is minden megvan, akár össze is rakhatnám a tengelyeket, nem? Hát sajnos nem, mert a hátsó csapágyakra nincs anyagi keret pillanatnyilag... Most összeszámoltam, eddig 19.510 Ft -ot költöttem a vázra. Hmm, ez egy kicsit soknak tűnik egy halom vasért...   

Viszont elég sok minden elkészült hozzá. Most majd azokat a dolgokat csinálom, amikhez nem kell pénz, pl a tengelycsonkok, ütközők.

 

Na, elkészült az első ütköző, 3/8-os csőből. A cső két vége el van lapítva, és ugyanolyan kis fülecskék rögzítik a vázhoz, mint a padlólemezt. Az ütközőt célszerű felhasználni az első spoiler rögzítésére is (legalábbis az ilyen fajta spoilereknél). A spoiler alja a váz aljával legyen egy magasságban.

100_4222.jpg  Az első spoiler felpróbálása

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez nekem némi gondot jelentett, mert ha az U-alakú első váznyúlványra ültettem a spoilert, túlságosan mélyre került. Ezen lehetett volna segíteni a váznyúlvány levágásával és ferdén feljebb hegesztésével, de az olyan furcsán nézett volna ki, ezért más megoldást választottam. Csődarabkák felhegesztésével emeltem meg a spoilert, (mint a régi vázamon).

100_4224.jpg  A spoiler megemelése

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4226.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Most már be lehetett állítani az ütköző magasságát és elkészíteni a két kis csődarabot, amik az ütközőt az első váznyúlványhoz rögzítik. A váznyúlvány át van fúrva, a kis csődarabok végeire pedig hegesztettem egy-egy anyát. A csavarokat alulról meghúzva az ütköző enyhén megszorítja, így stabilan rögzíti a spoilert.

Legyen a cső ára 200 Ft.

 100_4230.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Na, örvendetes, megjött a reálhozam, ami nem túl sok, de a hátsó csapágyakra futja belőle.

Tudni kell, hogy azonos típusú csapágyakat igen széles ártartományban vásárolhatunk, különböző gyártóktól. Mondjuk írjuk be a google-ön, vagy a www.onlinecsapagy.hu-n a keresésbe, hogy YET 206 és (készlettől függően) az eredmény:
Van nettó 816 Ft-ért is (KG), 3600-ért is (ASAHI) és van 8000 Ft-ért is (SKF). Megfontolandó... még ha egy kellene, de ugye háromnál már elég jelentős a különbség. Én úgy döntöttem, hogy ez egy alacsony költségvetésű project, és a kínait vettem. Mellesleg, nem rosszak ezek, ISO-9001 minősítéssel rendelkeznek. Élettartamban lehet, hogy kevesebbet tud, de egy hobby-gokartban keveset is megy.

Ezek a méretű Y csapágyak amúgy mezőgazdasági gépekben is használatosak, lehet, hogy valami mezőgazdasági boltban is beszerezhetők, akár valamivel olcsóbban is.

Maga a csapágy nem elég, meg kell venni hozzá a csapágyházat is, ez legegyszerűbb esetben egy két félből álló lemezház,  kb. 550 Ft+ÁFA az ára egy párnak. (A csapágyak és csapágyházak együtt összesen 5000 Ft-ba kerültek.)

 100_4537.jpg

 Az Y-csapágy az excentres rögzítőgyűrűvel és a lemezházzal

 

 

 

 

 

 

100_4538.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4540.jpg  A csapágy a csapágytartóba szerelve

100_4553.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

A csapágytartók a tengelyre szerelve

A csapágytartókat kizárólag a tengellyel összeszerelve szabad felhegeszteni - ez biztosítja az egytengelyűségüket, de a vázon való elhelyezésüket is megkönnyíti.

Ezen a képen nem látszik, de mindhárom csapágytartó tetején (ahol a legkevesebb az anyag) a két csavar között kivágtam a vasat, tehát a tengelyt nem beletolni lehet majd a vázba, hanem felülről egyszerűen betenni.

100_4554.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Áthatást persze itt is kell csinálni

Az áthatás olyan mértékü legyen, hogy a tengely középpontja a váz felett 62 mm-re kerüljön. (28-as átmérőjű vázcsövet feltételezve ez biztosítja, hogy a váz majd 50 mm-re lesz a földtől.)

A tengelyt a csapágytartókkal tegyük a vázra, és pontosan állítsuk a helyére. A tengelytáv 1040 mm.

100_4563.jpg

 

 

 

 

 

 

 

A tengely beállítása

 

100_4564.jpg

 

 

 

 

  

 

A pontosság fontos

 

 

A megvan a tengely helyzete, két-két helyen hegesztéssel rögzítsük mindhárom csapágytartót. Praktikusan a rövidebb oldalainál, elöl-hátul. Ezután mérjünk még egyszer, és ha minden OK, hegesszük véglegesre a csapágytartókat.

100_4610.jpgA tengelycsonkok készítése

Az alsó részét lekerekítettem, a felsőt majd az irányítókarok felhegesztése után alakítom ki.

 

 

 

 

 

  

100_4616.jpg

 

A félkész tengelycsonk alátétekkel felszerelve

Fontos, hogy ugyanabba a magasságba állítsuk a félkész csonkot, ahol majd véglegesen lesz.

 

 

 

 

 

 

100_4611.jpg

A tengely furatának meghatározása

A váz eleje egy 5 cm-es fadarabbal a végleges magasságra van beállítva. Az első kerék átmérője 10 coll = 254 mm. Tehát a derékszöggel a kerékátmérő felét, 127 mm-t mérek fel a tengelycsonkra.

 

 

 

 

 

100_4617.jpg

A tengely kívül-belül meghegesztve

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4621.jpg Alakul ez... tengelycsonk a helyén

Elég rondán sikerült a hegesztés, meg kellett csiszolnom.

 

 

 

 

 

 

Az igaz, hogy nem haladtam semmit mostanában, viszont sikerült vennem egy ülést a visualracing-től. (6000 Ft.) Teljesen új, szerintem megér ennyit. Ha valaki vérprofi az üvegszálas technológiában, valószínűleg tud ilyet csinálni - de akkor is sok munka van vele. Na meg kell hozzá egy sablon. Akinek ez lenne az első üvegszálas produktuma, az ebbe ne kezdjen bele. Szerintem.

100_4624.jpgAz új ülés

 

 

 

 

 

 

 

 

Vettem továbbá reteszeket a hátsó tengelybe (4x300=1200 Ft.)

Méretük 8x5x60 mm (szélesség x magasság x hosszúság)  Adott volt, hogy ilyen kell, mert annak idején a tengelybe ilyen reteszhornyokat kértem.

100_4630.jpgReteszek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezt tengelyéknek is nevezik, lehet, hogy ez a megszokott elnevezése. Nekem furcsa, mivel igazából ez nem ék, mert csak párhuzamos lapjai vannak. A gépészetben mindenesetre retesz a neve. Ezek ugyebár vasdarabok, elvileg könnyen legyárthatók. Igen ám, de pontosnak kell lenniük, mert nem kis erő megy át rajtuk. Ha kicsit lötyögnek, hamar kikotyogósodik a kerékagy, vagy ami még rosszabb, a reteszhorony a tengelyben. Szóval csakis géppel szabad gyártani - nem tudom, 300 Ft-ért megcsinálják-e. Otthon, reszelővel szerintem esélytelen ilyen pontos és párhuzamos felületeket produkálni.

 

Év végén szerencsére mindig van pár nap, amikor ráérek, ilyenkor halad egy kicsit a gokart is. Például most megcsináltam az irányítókarokat. 40-es, 4mm vastag laposvasból készültek, a furatban M8-as menet van.

100_4652.jpg  Menet fúrása az irányítókarba.

 

 

 

 

 

 

 

 

A kép megtévesztő, itt nem a hosszát nézegetem, hanem a szögét. A hossza annyi legyen, hogy a függőcsapszeg és a nyomtávrúd bekötési pontja (a menetes furat) középpontja kb. 125...130 mm-re legyen egymástól. Természetesen mindkét oldalon egyformán.

100_4653.jpg

 

 Az irányítókar szögének beállítása.

 

 

 

 

 

 

 

Állítsuk a tengelycsonkot egyenesre (a gokart hossztengelyére merőlegesre) és támasszuk meg valamivel. Mint tudjuk, az Ackerman-elv szerint ekkor az irányítókarnak a hátsó tengely közepére kell mutatnia. Illetve nem az irányítókar számít, hanem a függőcsapszeget és a nyomtávrúd bekötési pontját összekötő képzeletbeli egyenes, itt a mérőszalaggal modelleztem:

100_4654.jpg

 

 Az irányítókar szögének beállítása.

 

 

 

 

 

 

 

A szög beállítása fontos! Ez nem az a pont, ahol "- Á, jó lesz az!" felkiáltással gyorsan továbblendülhetünk. A két oldal egyformaságára különösen ügyeljünk. Alul-felül meg kell hegeszteni az irányítókart. Amikor kész, véglegesre lehet faragni a villát.

100_4655.jpg

 

 A tengelycsonk készrefaragása.

 

 

 

 

 

 

 

Ezzel a tengelycsonk egyelőre kész. A féktartókat majd akkor csinálom meg, ha lesz kerékagy meg féktárcsa.

100_4658.jpg

 

 A tengelycsonk kész.

 

 

 

 

 

 

 

Jöhet a közlőkar a kormányrúdra. Ebből több variáció ismert. A két nyomtávrúd beköthető egymás mellé (ilyen van a régi gokartomon) vagy egymás alá. Az egymás melletti bekötésnél a belső kerék jobban elfordul, de a külső kevésbé, összességében nagyobb a különbség a kerekek elfordulásának szögében, mint a hagyományos, egymás alatti bekötésnél. Ez a különbség szerintem jobban koptatja a gumit, ezért úgy döntöttem, hogy tesztelem az  egymás alatti bekötést. Papíron ilyen a közlőkar:

100_4660.jpg

 A közlőkar rajza

 

 

 

 

 

 

 

 

Kettő kell belőle, az egyik menetes (M8), a másikban csak 8-as furat van. Kb. 3 mm-es lemezből készült.

100_4664.jpg

 A közlőkar készítése

 

 

 

 

 

 

 

 

A kormányrudam 1/2 collos, tehát kb 21 mm-es furatot kellett produkálni. 13-as a legnagyobb fúróm, a többit marni kellett. Ezt eléggé utálom...

100_4666.jpg

 A közlőkar furatának marása

 

 

 

 

 

 

 

 

Azért egyszer csak elkészült... Hegesztés később.

100_4669.jpg 

 Közlőkarok a kormányrúdon

 

 

 

 

 

 

 

       Gömbcsukló, avagy "halszem"-csapágy100_4682.jpg

      (ez is kínai, 4x800=3200 Ft.)

      A furat 8 mm-es.

 

 

 

 

 

 

Ehhez ugye kell egy ház is. Természetesen kompletten (házzal együtt) is kapható a gömbcsukló, de úgy 3000-4000 Ft körül van az ára. Gyakorlatilag a ház kerül 2500-3000 Ft-ba, ami négy darabnál már elég húzós. Meggyőződésem, hogy ettől kevesebbért legyártja egy esztergályos vagy gépműhely. Aki beéri esztétikailag valamelyest gyengébb darabokkal, legyárthatja saját kezüleg, speciális szerszámokat nem igényel és kb. ingyen van. Így tettem én is. (Ezek a kis lemezek, csődarabkák nekem voltak otthon, de ha valaki vastelepről szedi össze, akkor sem jönnek ki többe, mint 500 Ft.)

 

100_4672.jpg  A gömbcsukló külső átmérőjéhez (16 mm) marok egy csődarabot

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4671.jpg  Aztán 6 mm-es szeleteket vágok belőle

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4675.jpg

 Íme

 

 

 

 

 

 

 

100_4678.jpg

 Ezek pedig a 10 mm belső átmérőjű, 30 mm hosszú csövek, a végükre hegesztett 8-as anyákkal

 

A maróm elvileg 16-os, mégis kicsit nagyobb lett a furat, lötyög benne a gömbcsukló. Nem baj, belevágtam a csőbe és satuban összenyomtam, így pont jó.

100_4681.jpg

 A csődarab felhasítva

 

 

 

 

 

 

 

100_4685.jpg

  A két darab összehegesztve

 

 

 

Namost, aki ügyesen hegeszt (nálam lényegesen jobban) az itt akár meg is állhat, végül is a gömbcsuklóház egyben van. A többieknek azt javaslom, tegyenek rá egy lemezcsíkot körbe (mert nekem tört már el a hegesztés...), így:

 

100_4687.jpg

 A lemezcsíkkal tuningolt gömbcsukló

 

 

 

 

 

 

 

100_4689.jpg

 A lemezcsíkok meghegesztve. Jöhet a sikító.

 

A nyomtávrudak egyszerű 8-as köracélok. A hosszát próbálgatással érdemes meghatározni. Az egyik végére menetet vágunk kb. 40 mm hosszan (amennyit a gömbcsuklóház be tud fogadni + egy anya magassága). A gömbcsuklókat beszereljük mind az irányítókarokra, mind a közlőkarra. A nyomtávrudat betekerjük az egyik oldalon, a közlőkart és a tengelycsonkot egyenesre állítjuk. Tegyük a nyomtávrudat a gömbcsuklóház mellé, ezután már csak be kell jelölni a nyomtávrúdon, hogy meddig érjen a vége. (Kb. a gömbcsuklóház feléig, hogy mindkét irányba legyen állítási lehetőség.) Az én nyomtávrudjaim 224 mm-esek lettek.

Ahhoz, hogy a gömbcsukló házak mozgás közben ne érjenek egymáshoz, távtartókat kell csinálni. Úgy készülnek, hogy egy 8-as furatú cső élét 45 fokban leköszörüljük és egy kb. 4 mm-es szeletet levágunk.

 100_4700.jpg

  Távtartó.

 

 

 

 

 

 

 

Ezen a képen talán látszik, miért van szükség a távtartóra:

100_4696.jpg

 

 A közlőkar és a gömbcsuklók összeszerelve

 

 

 

 

 

 

 

Persze a nyomtávrúd másik végére is kell:

100_4697a.jpg

 

 Az irányítókar és a gömbcsuklók összeszerelve

 

 

 

 

 

 

Minden gömbcsuklóhoz két távtartó kell, tehát összesen 8 db.

100_4698.jpg

 

 A kormányszerkezet összeszerelve

 

 

 

 

 

 

 

Az, hogy a gömbcsuklók az irányítókarhoz alulról vagy felülről vannak hozzácsavarozva, az tökmindegy. Én azért szoktam alulra rakni, mert így kevésbé lesz útban a beszállásnál, kisebb az esély, hogy valakinek beleakad a lába, stb. Most állítsuk be a közlőkarok helyét a kormányrúdon, úgy, hogy a nyomtávrudak nagyjából vízszintesek és egyenesek legyenek (ez jórészt esztétika, de minél jobban eltér az egyenestől, annál inkább befolyásolja a kormányzást) és körben hegesszük meg, mindkét lapot, alul-felül. (Ehhez célszerű odapöttyinteni a közlőkart, majd kivenni a kormányrudat.)

Akkor most jöjjön a kormány. Ez azért is jó, mert részben a lakásban is végezhető, amikor a műhelyben -5 fok van...

Volt nekem egy ilyenem: (Nem gokarthoz készült, hanem egy PC szimulátor kormányhoz, 2 mm-es alulemezből. EZ TÚL GYENGE, még duplán is!!!)

100_4702.jpg

 

 Kormány alakú lemez

 

 

 

 

 

 

 

Erősítésképpen mögécsavarozok egy 5 mm-es acélból készült középrészt. Egyszerűbb 3 darabból összehegeszteni, mint egy nagy lemezből egyben kivágni. (Remélhetőleg a karima bírja majd -  ha nem, akkor majd azon is erősítek.)

100_4704.jpg

 

 A kormány középrésze összehegesztve

 

 

 

 

 

 

 

100_4706.jpg

 

 Csiszolva, fúrva, festve

 

 

 

 

 

 

 

Felhasított gumicsőből készül a markolat.

100_4715.jpg

 

 A gumicső ráhajtása a lemezre

 

 

 

 

 

 

 

100_4716.jpg

 

 A gumicső rögzítve

 

 

 

 

 

 

 

Tulajdonképpen így is lehetne használni, csak egy kicsit gagyin néz ki a sok szigszalag.

Én betekertem a kormányt biciklikormányra való bandázsszalaggal. Mivel ez egy szivacsos szalag volt, a kormány kicsit duci lett. Talán kisebb gumicsővel kellett volna kezdeni, de így is jó lesz, a fogása nagyon kellemes. (A szalag 1200 Ft-ba került) A küllőknél lehet egy kis gond, én ott pillanatragasztóval fixáltam a szalag végeit.

Alternatív megoldás lehet a következő: Egy rossz biciklibelsőt (ha valaki pár évet biciklizett, biztos akad nála ilyen) spirálisan felvágunk 2..2,5 cm szélesre. (Tehát, mintha egy menet mentén haladnánk előre, körbe-körbe.) Íly módon lesz egy kb. 4 méter hosszú gumiszalagunk. Ezt nagy türelemmel ugyancsak rátekerhetjük a kormányra. Régen elkövettem már ilyet a Trabim kormányán, nem is néz ki nagyon rosszul, tapadásban pedig verhetetlen megoldás!

 

100_4719.jpg

 

 A kormány készen

 

 

 

 

 

 

 

Most már majdnem fel lehet szerelni a kormányt, de előtte felhegesztettem az a hajlított lemezt, ami a kuplung tengelyét tartja majd. Figyelem, a kuplung tengelye legyen párhuzamos a kormányagyat rögzítő csavarral! És mivel a kuplung helyzete eléggé meghatározott a kormányon (a küllőkhez képest), legjobb úgy elkészíteni a kormányt rögzítő furatokat, ahogy a képen látszik, vagyis a kuplung essen pont szembe a jobb alsó küllővel.

 

100_4722.jpg

  A kuplungtengely tartója felhegesztve

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4726.jpg

  A kormánymű összeállt

 

 

 

 

 

 

 

 

Aztán elkezdtem legyártani az üléstartókat, a félcollos cső végét ellapítottam, lekerekítettem, és 8-as furatot készítettem bele.

100_4730.jpg

  Az üléstartók gyártása

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4738.jpg  Kettő kell

 Nem lett pont egyforma, de az ülés miatt úgysem látszanak egyszerre :) 

 

 

 

 

 

 

Amíg azon tipródtam, hogy beszereljem-e az ülést (ugyanis akkor nehezebben férek tőle a műhelyben), nekiálltam a váltókarnak.

 

100_4732.jpg

 

 A váltókar tartója alulról

 

 

 

 

 

 

Alul egy M8 -as imbuszcsavarfej pozicionálja a váltókart, persze más megoldás is jó lehet. Ha e mellett döntünk, a csövet fel kell fúrni 13 mm-re (vagy a csavarfejet leköszörülni a cső belső átmérőjéhez, ahogy tetszik). A csavarfejre csak rácsúszik a cső vége, így egyszerűbb szerelni.

 

100_4733.jpg

 

 A váltókar alsó tartója

 

 

 

 

 

 

 

Felül a váltókart tartó lemezt a kormány tartóihoz hegesztettem, egy M8 -as anyát pedig a váltókarhoz. Ebbe felülről egy hosszú csavart tekertem, amit értelemszerűen NEM húzok meg, de az előző gokarton soha nem tekeredett ki.

100_4735.jpg

 

 A váltókar felső tartója

 

 

 

 

 

 

 

A váltókar hosszát és állásszögét a kormányhoz lőjük be. Férjen el a kormányt fogó kezünk tőle, de ne legyen nagyon messze. Nem túl nagy a használható tartomány, mert felül a kormánytartónak ütközik. (Alul is ütközne, ha meglenne már az a része is a rudazatnak.)

100_4737.jpg

 

 A váltókar és a kormány helyzete

 

 

 

 

 

 

 

A váltókar végén az aluminium golyó nem az én művem, egyszerűen rajta volt a csövön, amit a vastelepen vettem, méghozzá levehetetlenül. A zöld kalapácslakkból ítélve, amivel a cső festve volt, valami régi (orosz eszterga?)gépnek lehetett a vezérlőkarja. Egy kis polírozással kitűnő váltógomb lett, egyszer nekem is lehet szerencsém. (Ha nem lett volna, akkor valószínüleg fából faragok egy váltógombot.)

 

100_4745.jpg

 

 Ütköző a kormányelfordulás behatárolásához

 

 

 

 

 

 

100_4747.jpg

 

 Ütköző felhegesztve

 

 

 

 

 

 

 

100_4746.jpg

 

 Akasztó a gázbowdenhez

 

 

 

 

 

 


A hátsó ütközőt többféleképpen is fel lehet szerelni. A váz ugye két csőben végződött ez idáig. Szokás az is, hogy ráhúzunk egy nagyobb csövet, felhasítjuk és valami módon összeszorítjuk. Én azt a megoldást választottam, hogy befenekeltem a vázcső végét, ebben a részben menet van (valójában egy előre ráhegesztett 8-as anya) és a  ráhúzott 1 collos csődarabokat is.

100_4756.jpg

 

A hátsó ütköző csatlakozása

 

 

 

 

 

 

 

Szerencsére a 8-as fakötésű alátét (gy.k. alátét fához) átmérőben pont jó a ¾-es vázcsőhöz, a 10-es fakötésű alátét pedig az 1 collos csőhöz.

 

100_4741.jpg

 

A hátsó ütköző ezekkel csatlakozik majd a vázhoz

 

 

 

 

 

 

 

Egy dologra kell figyelni, hogy a vázcső a befenekelésnél sem lehet nagyobb átmérőjű, mint eredetileg volt, különben a hátsó ütköző nem csúszik fel rá – viszont kell, hogy legyen anyag a hegesztésben, különben nem tart. Ezt például úgy lehet megoldani, hogy a vázcső végét 45 fokban leköszörüljük, ez a helyet töltjük fel a hegesztés során:

100_4757.jpg

A vázcső befenekelése

 

 

 

 

 

 

 

 

A hátsó ütköző is ¾-es csőből van, csőhajlítóm azóta sincs, ezért megintcsak lakatos műhelyben hajlíttattam meg. Az oldalütközők hajlításával együtt 2000 Ft-ot kértek érte. A hátsó ütköző rajza megtalálható a galériában.
Amikor az 1 collos csődarabokat a helyükre csavaroztam, már csak áthatást kellett faragni az ütközőre és fel lehetett hegeszteni a helyére. Kb. 45 fokban dől hátrafelé, csak úgy szemre állítottam be.

100_4760.jpg

A hátsó ütköző kész

 

 

 

 

 

 

 

Ezután megcsináltam a pedálokat. Hihetetlen módon nem találtam hozzá normális csövet. Kb. 12..15 mm átmérőjű vagyis 3/8-os, vastagfalú cső kellene (hogy ne rogyjon meg hajlításkor). Vagy túl nagy átmérőjű, vagy vékonyfalú csöveket találtam. Nyilván, ha kellően kitartó lettem volna, biztos találok valahol, de a kedvenc vastelepemen többszöri próbálkozásra sem lett. Találtam viszont átmérőben jó, krómozott és 90 fokban eleve meghajlított rudat, megvettem. (200 Ft) Ahogy számolgattam, csőből kb. 170 gramm lenne egy pedál, ebből meg kb. 310 gr. Versenykartnál persze számítana, de nekem egyelőre jó lesz így is.

 

100_4797.jpg

 

Pedálok. Kell még rájuk valami furatolt lemez a csatlakozáshoz.

 

 

 

 

 

 

 

Esetleg, ha kerül jobb anyag, később majd csinálok új pedálokat. A két végébe azért belefúrtam kb 20 mm-nyit, felül csak az illúzió miatt, alul pedig azért, mert azonos falvastagságú anyagot könnyebb összehegeszteni a tengelyen lévő csődarabbal. Nem látszik a pedálon, hogy tömör, csak azért írom le, mert ha egyszer majd eladom a kartot, nehogy ezért reklamáljon a kedves vevő. :)

Ja, a pedáltengelyek 8-as imbuszcsavarok (8.8 minőség, vagy jobb), de pont addig metszettem rajtuk a menetet, hogy a rátekert (belső) anya éppen NE szorítsa meg a pedált. Így a csavart a vázhoz fixre húzhatom, a pedál mozogni tud, de a lötyögése a legkisebb lesz.

Ezután a főfékhenger tartójával folytattam. Ezen a karton is Lada főfékhenger lesz, egyrészt, mert semmi bajom vele, másrészt, mert ez van itthon. (Még régebben vettem bontóban, 1000 Ft volt. Az új ára négyezer-valamennyi Ft.) A felfekvés miatt egy 33 mm átmérőjű furatot kell produkálni az 5 mm-es lemezbe, ez marógép nélkül körbefúrkálással (és reszeléssel/kézi marással) oldható meg, de elég utálatos dolog.

 

100_4796.jpg

 

A főfékhenger tartójának készítése.

 

 

 

 

 

 

 

Azért csak meglett.

100_4854.jpg

A főfékhenger felszerelve a tartójára.

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4846-1-.jpg

 

Pedálok beszerelve.

 

 

 

 

 

 

 

100_4848-1-.jpg

 

Állítható ütköző a gázpedálnak.

 

 

 

 

 

 

 

Közben átrendeztem kicsit a műhelyt, most lapjára is elfér a gép. Ennek örömére be is szereltem az ülést. A tartó és az ülés közé célszerű egy vastag gumialátétet tenni, így tud egy kicsit mocorogni az ülés a vázhoz képest.

100_4850-1-.jpg

 

Az ülés rögzítése.

 

 

 

 

 

 

 

Belül pedig egy nagy alátéttel akadályozzuk meg a csavarfej kiszakadását.

100_4851-1-.jpg

 

Az ülés rögzítése.

 

 

 

 

 

 

 

Oldalt és elől is két-két csavarral rögzül az ülés a vázhoz.

100_4853-1-.jpg

 

Már gokart formája van...

 

 

 

 

 

 

 

Közben elkészült a kuplungkar, 8-as köracélból van. A teljes hossz és a bovden bekötési pontja közötti arányt nagyjából tartani kell, különben vagy nem tud eleget húzni a bovdenen, vagy mi nem bírjuk kézzel megmozdítani. Az enyém 130 mm hosszú a tengelytől számítva, a bekötési pont kb 45 mm-nél van.

* Ezt később módosítottam, bocs. Persze a 45 mm-rel is működik a kuplung, csak kicsit nehéz húzni. Kivágtam a közepét és áthegesztettem 36 mm-re. 130/36= 3,61 Ez jó, ilyen 3,5 körüli áttételt javaslok mindenkinek. 

100_4862.jpg

Kuplungkar

 

 

 

 

 

 

 

 

Persze kell egy akasztó is a bovdenhez. Ezt ráhegesztettem a kormányagyra. 3 mm-es lemezből van, a bovden holtjátékának állításához van rajta egy bovdenfeszítő.

100_4866.jpg

A kuplungbovden akasztója

 

 

 

 

 

 

 

Alul keresztben megy egy lemezdarab, az tartja a kuplungkart, hogy ne "essen le".

100_4867.jpg

A kuplungkar összeszerelve

 

 

 

 

 

 

 

 

Az egész cucc méretezésekor figyelni kell arra, hogy az akasztó és a feszítő is férjen el a kormánytartó mellett.

100_4868.jpg

A kuplungkar felszerelve

 

 

 

 

 

 

 

Korábban sikerült vennem a Vateráról egy garnitúra felnit. Ez azért jó, mert meg lehet tervezni hozzá a kerékagyat. A kerékagy legfontosabb méretei: a tehermentesítő váll átmérője (ahová a felni közepén lévő "lyuk" felfekszik), a felnit rögzítő csavarok osztókörének átmérője és az agy hossza, ami a felni "mélységétől" függ. A felni 15.000 Ft volt, a gumi nem került semmibe, mert versenyzők által kidobott darabok.

100_4880-1-.jpg

 

Kerekek

 

 

 

 

 

 

 

Amíg a kerékagyakon agyalok, megcsináltam néhány apróságot, pl. a motorfeszítő csavart. M12-es csavar, a tartója 4mm-es laposvasból van, egy ráhegesztett anyával és egy ellenanyával.

100_4877-1-.jpg

 

Motorfeszítő csavar

 

 

 

 

 

 

 

Itt a képeken nincs még véglegesre hegesztve. 

100_4878-1-.jpg

 

Motorfeszítő csavar

 

 

 

 

 

 

 

A benzint egy Skoda AC (benzinpumpa) fogja a karburátorba juttatni. Bontóban vettem, kicsit koszos, de majd teszünk róla. 1000 Ft-ba került.

100_4873-1-.jpg

 

Temérdek kosz, alatta egy Skoda AC

 

 

 

 

 

 

 

Az AC-t a hátsó tengelyre szerelt excenter fogja működtetni, ezért a tartóját a csapágytartókra célszerű felszerelni.

100_4872-1-.jpg

 

Készül az AC tartója

 

 

 

 

 

 

 

 

100_4874-1-.jpg

 

Az AC felszerelve a tartóra

 

 

 

 

 

 

 

A felszereléssel megvárom, hogy az esztergályos elkészüljön az excenterrel, mert annak alapján dől el, milyen magasan lesz az AC.

Elkészült. (2500 Ft)

 

100_4886-1-.jpg

Excenter

 

 

 

 

 

 

 

 

Lassan itt az ideje kerékre tenni a járművet. Van egy kis gondom ezzel.

Annak idején 30-as hátsó tengely mellett döntöttem, mert azt gondoltam, hogy úgyis esztergáltatom hozzá a kerékagyat. Most azt látom ám, hogy mire megveszem hozzá az anyagot (alumínium), plusz a munkadíj, a végén többen van, mint ha kész kerékagyat vettem volna. :( Igen ám, de 30-as tengelyre nem nagyon lehet (használt) kerékagyat találni. 40-es tengelyt kellett volna választani, mert arra van elérhető kerékagy 4-5 eFt/db áron. Persze lehet, hogy valamennyit kellett volna alakítani azon is. Mindegy, ezt már bebuktam.

Ezért, jobb ötlet hiányában megvettem az alapanyagot és elvittem az esztergályosnak. Gondolkoztam acél kerékagyban is, de aztán mégis maradtam az alunál. Könnyebb, megmunkálni is egyszerűbb, nekem beszerezni is gyorsabb volt. Az anyag 7300 Ft -ba került, a munkadíjat meg majd meglátjuk, de biztos lesz 5 eFt/db... :(

 

 

100_4882-1-.jpg

Alapanyag a kerékagyakhoz (80-as alurúdból fűrészelt pogácsák)

 

 

 

 

 

 

 

Aki nem volt rest és összeadta a költségeket, azt kapta, hogy eddig 65.810 Ft-ba kerültek az alkatrészek és a gépmunkák. Ez elég ijesztő... És még nincs kerékagyam, fékem, motorom és spoilerem. :(

Na, első kerékagyam már van, az esztergályos elkészült vele. A féktárcsák 5mm vastagok. Vettem hozzávaló csapágyakat is, 2 db 6002-est és 2 db 6003-ast, összesen 1200 Ft volt.

 100_4892.jpg

Első kerékagyak + féktárcsák

 (2 x 5.000 Ft = 10.000 Ft)

 

 

 

 

 

 

100_4893.jpg

 

Hátsó féktárcsa + agy

 

(3.000 Ft)

 

 

 

 

 

Közben én a féket reszelgettem, elkészült pédául egy fékpálca csatlakozó. M6-os menet van benne kb. 15-20 mm hosszan. A pedálhoz is 6-os csavarral csatlakozik.

100_4895.jpg

 

Fékpálca-csatlakozó

 

 

 

 

 

 

 

A fékpálca másik vége ehhez a mechanizmushoz csatlakozik. Ez alakítja át a "húzást nyomássá", még faragom kicsit, hogy a vázhoz illeszkedjen.

100_4896.jpg

 

Mechanizmus a főfékhengernél

 

 

 

 

 

 

 

A kar nem csupán a csavaron fordul el, hanem egy csődarabot hegesztettem a közepére. Miért nem alátétekkel állítottam be a helyzetét? Hát azért, mert akkor a csavar közepét terhelné az erő, és ha nem is deformálódna el a csavar fékezékor, azért rugalmasan meghajolhatna, ami a fékezés hatékonyságát rontaná. A csődarab viszont eloszlatja az erőt a csavaron, jóformán csak nyíróerőt kap a csődarab végéinél.

 

  100_5626-1-.jpg

A mechanizmus mozgó része

 

 

 

 

 

 

 

A féktárcsákat kifúrkálom, nem csak a rögzítőcsavaroknál, hanem ott is, ahol fogja őket a fékbetét. Valamiért sokkal jobban néznek ki így. A furatok helyét papíron szerkesztettem ki és ezt ráragasztottam a tárcsákra.

100_4900.jpg

 

A féktárcsák furatainak bejelölése

 

 

 

 

 

 

 

 100_4903.jpg

Az első féktárcsa kifúrva
 

 Sőt, mi több, felszerelve a kifúrkált kerékagyra. A kerék rögzítésére szolgáló furatok menetesek. 

 

 

 

 

 

100_4905.jpg

 

Az első kerék (ideiglenesen) felszerelve a kerékagyra, az pedig a tengelycsonkra.

 Azért ideiglenesen, mert csak kívülről tekertem bele csavarokat az agyba, véglegesen majd tőcsavarokkal és önzáró anyákkal lesz rögzítve.

 

 

 

Közben vettem a Vaterán egy féknyerget hátsó féknek. Maradtam a bevált Suzukinál, ez egy WagonR+ bal első fék. (Jobban elfér a bal féknyereg, mert így a munkahenger és a fékcső a kart közepe felé esik.) Volt benne fékbetét is, bár fékcső nem. 1000 Ft volt, meg ugye a posta, 1115 Ft. Lehet, hogy valami helyi bontóban is találtam volna, de ezt házhoz hozták ennyiért. 

 

100_4906.jpg

 

Suzuki féknyereg

 

 

 

 

 

 

 

Ezalatt az esztergályos elkészült a nyers hátsó kerékagyakkal. Lehet fúrkálni meg reszelgetni. :( 6000 Ft -ba került a kettő. Ezzel szerencsére a bérmunkáknak vége, majd a kipufogó hegesztéséért kell legközelebb fizetni.

88.125 Ft -nál tartok eddig. A motoron kívül még az első fék lesz nagyobb tétel.
 

100_5148.jpg

 

Hátsó kerékagyak (lesznek)

 

 

 

 

 

 

 

Nem nagyon látszik a képeken, de az erőátvitelt egy-egy 8x5x60-as retesz biztosítja, ennek a hornyát belevéste az esztergályos szaki a kerékagyba. Azért, hogy a tengelyen ne csúszkáljanak, a kerékagyakat (a retesszel szemben!) 1mm-es flexkoronggal felhasítottam és két M8-as csavarral összeszorítom.

(Két csavarral SOKKAL erősebben össze lehet szorítani valamit, mint egyel. Az egyiket teljesen meghúzom, majd a másikat is. Erre az egyik kilazul, mert a másik erősebben szorít. Meghúzom az egyiket, mire a másikon is lehet még húzni.) 

 

100_5211.jpg 

A csavarfejeknek kell egy lapos felfekvő felület

 

 

 

 

 

 

 

Ennek a kimarása egy rémálom, soha többé, senkinek, magamnak sem. Legfeljebb, ha lesz odavaló homlokmaróm. Egyébként meg kell csináltatni gépműhelyben. A másik oldalon nem lesz anya, inkább menetet fúrok az alumíniumba.

100_5212.jpg

Hát, nem is lett szép

De a csavarfejek úgyis eltakarják.

 

 

 

 

 

 

Aztán már csak a felniről kell átjelölni a furatokat, 6-os fúróval kifúrni, M8-as menet, tőcsavar bele, és már kész is. Nem is értem, mi tartott egy napig...

 

100_5209.jpg

 

Hátsó kerékagy kész

 

 

 

 

 

 

 

 

100_5207.jpg

Ilyen volt, ilyen lett. Ja nem, fordítva.

 

 

 

 

 

 

 

 

Közben felszerelgettem ezt-azt:

100_5153-1-.jpg

 Excenter és AC a helyén.

 

 

 

 

 

 

 

 

100_5156-1-.jpg

Hátsó féktárcsa a helyén.

 

 

 

 

 

 

 

 

100_5198-1-.jpg

Csúszótalp felhegesztve

 

 

 

 

 

 

 

 

100_5215.jpg

MÉRFÖLDKŐŐŐŐŐ! Keréken a gokart!

 

 

 

 

 

 

 

 

Az első-hátsó nyomtávot úgy érdemes összhangolni, hogy az első kerekek belső oldala a hátsók belső oldalával nagyjából egy vonalban legyen, vagy pár centivel beljebb. Nekem a belső oldalak távolsága elől 80 cm, hátul 90 cm (a régi vázon 81/91). Elől jobb lett volna egy kicsit szélesebb, de így jött ki, esetleg valami pogácsával lehet később a nyomtávot szélesíteni, de most így marad.

100_5222.jpg

MÉRFÖLDKŐŐŐŐŐ! Keréken a gokart!

 

 

 

 

 

 

 

 

Jóval régebben vettem egy spoilert, ezt kivételesen nem a vaterán, hanem az Index fórumon, Peresab olvtárstól. Illetve csak az oldalsó és a kormány előtti elemeket, mert az első spoilert az előző garnitúrához kaptam pluszban. A három elemért 5000 Ft-ot fizettem, meg ugye az első spoiler, az legyen egy ezres.

 

100_5224.jpg

 

Spoilergarnitúra

 

 

 

 

 

 

 

Kerestem olyan belső átmérőjű csövet, amibe a oldalspoiler tartója pont belemegy. Mondjuk, nem kellett messzire menni, mert a 3/4-es cső pont jónak bizonyult. Egy 5 cm-es darabot 6-os fúróval átfúrtam, felhasítottam, faragtam rá áthatást, így:

100_5225.jpg

 

Ezzel erősítem fel az oldalspoilert

 

 

 

 

 

 

 

Elől is, hátul is felcsavaroztam egy ilyet a spoiler tartójára és felhegesztettem. Kész a gyorsan oldható kötés.

100_5237.jpg

 

Voila!

 

 

 

 

 

 

 

Az első spoilert az ütköző tartja, ha alul megszorítom a rögzítőcsavarjait.

100_5231.jpg

 

Az elsőt meg így, erről volt már szó korábban

 

 

 

 

 

 

 

A kormány előtti darabot egy hajlított laposvas tartja. Ez ugye "féloldalas", mert a kuplungkarnak el kell tudnia fordulni, amikor jobbra kanyarodunk. Ha nincs kuplungkar, lehet mindkét oldalon rögzíteni a spoilert, úgy nyilván jóval erősebb. Ha ilyen lesz, mint az enyém, akkor válasszunk legalább 3 mm-es vastagságú laposvasat.

 

100_5232.jpg

 

A kormány előtti spoiler rögzítése

 

 

 

 

 

 

 

Ráaggattam a spoilereket, ettől rögtön úgy néz ki a gép, mintha mindjárt kész lenne... Látványban óriási különbség, pedig csak a hátsó kerékkel (illetve kerékaggyal) és a spoilerrel több, mint egy hete. Hogy eddig miért nem tettem fel a spoilereket? Egyrész még itt-ott hegesztgettem a vázon, nehogy véletlenül megolvasszam. Másrészt a spoilerek helyét többé-kevésbé a kerekek határozzák meg: nagyjából úgy kell felrakni a spoilert, hogy a kerekek külső oldalával legyen egy vonalban. Remélhetőleg a motor is el fog férni a spoiler és az ülés között.

100_5230.jpg

 

Innen szinte már kész

 

 

 

 

 

 

 

Hátravan még a fék felszerelése (illetve első fékem még nincs is), meg ugye a motor.

 

100_5233.jpg

 

Innen is...

 

 

 

 

 

 

 

Na, már van első fékem. (8000 Ft volt a kettő.) Bár ez nem is teljesen biztos még... Az eladó szerint működtek bontás előtt, de elég nehezen tudtam kivenni belőlük a dugattyúkat. Berohadva nem volt, de eléggé szorult, nagyon valószínű, hogy ebben az állapotban nem húzódott volna vissza fékezés után. Hát, megtisztogatom, aztán majd kiderül. Közben lehet agyalni a felerősítésen is. Ez nem úszónyerges féknyereg, hanem mindkét oldalon van dugattyú. Fixre kell felcsavarozni, ami elvileg egyszerűbb megoldás, de majd a gyakorlatban eldől...

100_5300.jpg

Első fékek, valami Gilera robogóról

 

 

 

 

 

 

 

 

 A hátsó fék tartóját precízen hozzáfaragtam a fékhez.

100_5618-1-.jpg

A féktartó készül

 

 

 

 

 


 

A fékbetétek elég kopottak, a féktárcsa pedig eleve vékonyabb, mint az autón, tehát a dugattyú a szokásosnál kintebb kerülne, a betét sarka pedig kiakadhat a féknyeregből. Biztos, ami biztos, megvastagítom a vasat egy 5 mm-es lemez ráhegesztésével. Itt éppen átrajzoltam rá a fékbetét alakját.
 

100_5628-1-.jpg

 

Fékbetét-vastagítás

 

 

 

 

 

 

  

Nagyjából körbevagdostam flex-szel az 1 mm-es koronggal:

100_5629.jpg

 

A fékbetét-vastagítás faragása

 

 

 

 

 

 

 

Aztán befogtam satuba az eredeti fékbetét mellé, és leköszörültem a felesleget:

 

100_5631.jpg

 

Méretre köszörülés

 

 

 

 

 

 

 

Majd rájöttem, hogy így nem tudom összehegeszteni az eredetivel, mert a hegesztés miatt nem menne be a féknyeregbe. Ezért az egyik oldaláról levágtam egy részt...

 

100_5633.jpg

 

Lelapolás

 

 

 

 

 

 

 

 ...és szépen meghegesztettem. Ezáltal a külső mérete nem változott.

100_5632.jpg

 

Hegesztve

 

 

 

 

 

 

 

 A másik oldalán nem kellett trükközni, mert ez a rész pont nem fekszik fel a féknyeregben, nem baj, ha nagyobb lesz.

100_5636.jpg

 

A fékbetét összehegesztve a vastagítással

 

 

 

 

 

 

 

 Így már tutira nem esik ki a betét:

100_5637.jpg

 

Fékbetét a helyén

 

 

 

 

 

 

 

Még egy gondolat ide: Minden autós fórumon, blogon, satöbbin feltünnek olyanok, akik szerint a fék szent dolog, öngyilkossággal ér fel csak hozzányúlni is, ha ugyan nem egy zebrán áthaladó óvodáscsoport teljes kiírtásával... Ők bizonyára elborzadva olvassák, hogy én itt hegesztgetem a fékbetétet. Na, őket ezúton is csókoltatom.
Egyrészt, ezt a módszert alkalmaztam már a régi gokartomon is, és SOHA, SEMMILYEN gond nem volt vele. Sőt, meggyőződésem, hogy ez a hegesztés erősebb, mint a betétanyag felragasztása, inkább azon tessék aggódni. Másrészt, a gokart csak egy játékszer, közúton sohasem megy, a pályán is többnyire egyedül - nem tud kárt tenni senkiben, ha műszaki gond lenne. De nem lesz.

 

Közben az lett, hogy elcseréltem az ETZ 125-öst egy 250-es blokkra. Ezt szánom majd a most épülő gokartba, de addig is, hogy a régi gokarttal menni lehessen, először abba építem be, aztán majd ha kész (közeli) lesz az új gokart, átteszem abba. A leírásban nem nagyon fog látszani, hogy a régi vázba megy, mindent ugyanígy csinálnék az újon is.

 

100_5689.jpg

 

ETZ 250-es blokk

 

 

 

 

 

 

 

A motortartót célszerű először papírból megcsinálni, jóval könnyebb faragni, mint a vasat...

 

100_5690.jpg

 

A motortartó tervezése

 

 

 

 

 

 

 

Aztán, ha passzol, lehet komolykodni. Egy ekkora motorhoz legalább 5 mm vastag lemezből legyen a motortartó.

 

100_5692.jpg

 

A motortartó készítése

 

 

 

 

 

 

 

Nem ez az egyetlen lehetséges megoldás, másféle kialakítás is jó lehet. A lényeg, hogy masszívan lehessen a motort rögzíteni. Esetleg a rendelkezésre álló anyagok is befolyásolhatják, milyet tervezünk, használjuk a fantáziánkat! :)

Az első motortartóm ilyen lesz: 

100_5693.jpg

 

Motortartó elöl

 

 

 

 

 

 

 

Folytatás az Építési folyamat 2 menüpontban!

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Quad kerék

(ZYLO, 2011.12.28 10:02)

A gokart, amit építettem ill. építek, az ugye aszfaltra való. Erre eszembe sem jutna bütykös terepgumit tenni, egyrészt a méretbeli eltérés miatt, másrészt a tapadása nem hasonlítható egy slick gokartgumihoz. Ha te nem ilyen gokartot építesz, hanem valami terepre való járgányt, akkor olyan kereket tehetsz rá, amilyet csak akarsz. Nem fogja vissza a minta, terepen könnyebben el tud pörögni, mint aszfalton.

papszi01@gmail.com

(papszi, 2011.10.24 14:43)

Hello érdekelne, hogy terepesebb (nem gokartot) gokartot-homokfutót csinálnál-e esetleg csak a vázat?
Ha kell küldenék fotót mire gondolok.

Váz

(ZYLO, 2011.10.24 15:17)

Nem, sajnos még azzal sem haladok, amit magamnak csinálok... Télen még ennyire sem fogok, mert a műhelyben nincs fűtés. Tervezésben, ötletelésben tudok csak segíteni.

Re: Váz

(papszi, 2011.10.24 16:05)

Köszi a gyors választ. Igényt tartanék a segítségedre, ha ezt komolyan gondoltad.
Légyszi írj a e-mail.címemre hogy képet küldhessek neked vissza, amiről terveket kellene levenni és ott részletesebben is írnék.
Üdv Papszi

gergo119@freemail.hu

(Balogh Gergő, 2011.10.08 15:22)

üdv
azt szeretném megkérdezni hogy benzinmotoros rollert nem tudna benne segiteni hogy kell összerakni hogy müködjön is

Roller

(ZYLO, 2011.10.10 08:46)

Nem, még sohasem láttam közelről benzinmotoros rollert.

Első és hátso tengely

(ferenc.sallai@freemail.hu, 2011.07.06 22:27)

Egy lakatos műhelyben dolgozom és ha ott találok a szálanyagok között köracélt amiből megtudom esztergáltatni a tengelyeket akkor az tuti hogy jó? Nem túl lágy az anyaga annak a köracélnak? Nehogy félreértsd nem okoskodni akarok! Csak azért kérdezem mert nem szeretném ha menet közben alattam meghajlana a hátsó tengely! Kicsit vicces lenne! De ha azt mondod hogy tuti a köracél akkor már holnap neki is állok megcsináltatni! Előre is köszi a segítségedet!

Re: Első és hátso tengely

(ZYLO, 2011.07.07 08:44)

Első tengelynek 100%, hogy bármilyen acél jó. Nincs ott akkora erő, hogy elhajlítsa.

A hátsó tengelyben ennyire nem vagyok biztos, de 99%-ban igen. Ha megnézel egy 1040 hosszú, mondjuk 30-as tengelyt, azért elég masszív. Szemre is pokoli erő kell az elhajlításához. Amikor a 3/4-es csövet satuban próbáltam hajlítani, az is elég nehezen ment.
Mint láttad, én is csináltattam az új tengelyemet, de a gokart még nem gördülőképes, tehát tapasztalatom még nincs vele.
Viszont, láttam én már versenyen is elhajlott tengelyeket - tehát azok anyaga sem lehet annyira kemény... A profik még keménység szerint is válogatnak a tengelyek között.

De biztos vagy benne, hogy esztergáltatni akarod a tengelyt? Nem könnyű ilyen hosszban tartani az átmérőt. Szerintem ésszerűbb venni egy hideghengerelt rudat, ami pont jó méret (1-2 századdal névleges alatt). Nekem ez 2500 Ft-ba került, de csak a reteszhornyokat kellett belemarni és kész is volt. Ja, és ilyen rudat többféle anyagminőségben vehetsz, ha nem bízol az akármilyen acélban. De szerintem ne aggódj.

Gumik

(ferenc.sallai@freemail.hu, 2011.07.06 22:46)

Az elöbb elfelejtettem megkérdezni hogy nem tudnál nekem abban segíteni hogy a nyomás mennyi legyen az első és a hátsó gumikban? Ezt is megköszönném!

Re: Gumik

(ZYLO, 2011.07.07 08:23)

Jó ötlet, erről még nem írtam. Elöl is, hátul is 1,0...1,2 bar szokásos. Néhány tizedet lehet játszani az alul- vagy túlkormányzottság csökkentése érdekében. Nyilván az a gumi, amiben nagyobb a nyomás, kevésbé tapad. Tehát, ha felfújtad mondjuk elöl-hátul 1,1-re, de tolja az elejét a gokartod, akkor elöl engedd le 1,0 bar-ra, hátul pedig állítsd 1,2-re, egy kicsit jobb lesz. (De őszintén szólva, én nem szoktam állítgatni...)

Tengely + motor

(ZYLO, 2011.06.22 14:53)

Nem olyan egyszerű dolog tengelyt esztergálni kb 1 méter hosszan. (Nehéz úgy megtámasztani, hogy ne hajoljon, lengjen be.) Költségek szempontjából legjobb megoldásnak az tartom, amit én is választottam: precízen hideghengerelt rudat venni, és belemaratni a reteszhornyokat. 5000-ből megvolt és biztosan pontos.

Láncfűrész? Lebeszélnélek róla. Nem tudom, hány köbcentis egy fűrész motor, de nyomatéka biztos nem sok van. 100.000-ből komplett kijön egy gokart elkészítése, bár én ennyiért inkább már vennék. De a motort mindenképpen. Keresni kell használtan, 15-20 eFt-ért tutira kapsz használhatót.

verespeter00@gmail.com

(Veres Péter, 2011.02.13 20:00)

és méretet hosszuság szélességet tutsz mondani irni vázról csövek méretét és hajlitási szőgeket?? kössz!!

Méretek?

(ZYLO, 2011.02.14 09:44)

Mire gondolsz pontosan? A méreteket leolvashatod a rajzokról. A hajlításhoz készített rajzokon a csövek hosszán kívül ott vannak a hajlítási szögek is. A váz hátsó részének külső szélessége nálam 630 mm. A komplett tervrajz nem szentírás, én is eltértem tőle itt-ott. De iránymutatásnak megteszi.


« előző

1 | 2 | 3